TEM2-230
2017-03-29 - Zabrze - 29.03.2017 ||Szlak Michał Mi-2 - Biskupice|| TEM2-230 ciągnie ładowny skład 18 talbotów na EC Zabrze. Na popychu pracuje TEM2-134, której główną rolą jest pomoc w pokonaniu trudnego podjazdu widocznego na zdjęciu. Zdjęcie jest symboliczne. W dniu 29.04.2017 widocznym odcinkiem po 112 latach od otwarcia linii piaskowej przejechał ostatni pociąg. Od początku maja 2017 roku rozpoczęto się rozbiórkę linii Michał - Biskupice. Linię oddano do użytku w 1905r. Służyła do przewozu piasku podsadzkowego z kopalni piasku w Przezchlebiu do szybów Szczęść Boże oraz Carnall kopalni węgla Królowa Luiza w Zabrzu. Przez 112 lat eksploatacji zmieniała swoje oblicze. W 1929r przedłużono ją do KWK Makoszowy budując m.in. 300 metrowy tunel pod Elektrownią Zabrze. Na odcinku od dzisiejszego Michała do szybu Carnall zbudowano kilka posterunków: - Ludwik (znajdował się przy przejeździe kolejowym przy ulicy Ogrodowej. Dzięki niemu można było zjechać łącznicą do stacji Michał. Po czasie zdecydowano się zlikwidować pierwotny przebieg linii kolejowej od Ludwika do Wesołej przy KWK Mikulczyce pozostawiając łącznicę do Michała, która od tego momentu stała się obecną linią kolejową). - Jerzy (znajdował się przy styku ulic Szyb Jerzy, Torowej i Trębackiej kilkanaście metrów na północ od linii PKP z Katowic do Legnicy. Obsługiwał zjazd na zwałowisko Ruda) - Biskupice (stacja powstała pierwotnie od obsługi pociągów na zwałowisko Ruda. Z czasem zaczęła obsługiwać również pociągi na Elektrownię Zabrze). W latach 80 linia doczekała się elektryfikacji. Ruch był duży. Kursowały tędy pociągi z piaskiem na magistralę południową, liczne składy z odpadami górniczymi i elektrownianymi na zwałowiska, składy do haldexów czy liczne pociągi z węglem do zakładów położonych wzdłuż linii kolei piaskowych. Z czasem ruch zaczął spadać, zaczęto likwidować zakłady i posterunki. W okolicy 1999/2000r zdjęto sieć trakcyjną przez liczne kradzieże. Później zlikwidowano odgałęzienie od posterunku Tunel na pozostałości magistrali południowej. Natomiast w 2016r rozebrano odcinek od stacji Biskupice do KWK Makoszowy. 29.04.2017 jest dniem kończącym 112 letnią historię pierwszej normalnotorowej linii kolei piaskowej w Zabrzu.
D29
Dodano2020-03-22 14:21:18
PrzewoźnikDB Cargo Polska S.A.
WojewództwoÂślÂąskie
AutorPetelicki
Wyświetleń124
Akceptacjaauto_akceptacja

Komentarze

chester2020-03-22 23:00:41 |
OK, to źle zrozumiałem (że pociąg jedzie z KWK Makoszowy). A propos podjazdu, to między starą stacją Biskupice a EC Zabrze też nieźle pod górkę plus ciasny łuk.
KazET212241422020-03-22 22:58:58 |
Trochę to brzmi sztucznością, tak jakby ktoś z zewnątrz chciał tę linię zlikwidować. Przedstawiciel chyba nie wymawiał swojego zdania. Ta sama sytuacja też jest w PKP Cargo i bodajże jeszcze w Polregio.
Petelicki2020-03-22 22:41:30 |
Ale te pociągi chodziły akurat z PLK Zabrze Biskupice. Oblot był na Michale a most został i tak wyremontowany. Polityka Kotlarni to wygaszanie transportu kolejowego. Robią wszystko aby to zlikwidować. Sama sytuacja, że zostało tam niewielu maszynistów, większość odeszła do firm gdzie płacono o wiele lepiej. Temat rzeka, aby to wyjaśnić to trzeba by się spotkać na dobrą flaszkę. Aktualnie pociągi chodzą ze stacji Zabrze dobudowanym fragmentem toru, który połączył stare bocznice Zabrza z trapezem utworzonym w miejscu stacji kolei piaskowej Biskupice.
Druga maszyna jest po to, żeby wjechać do stacji Biskupice kolei piaskowej. Podjazd jest dosyć ciężki i jedna tamara nie dała by rady. Jedna wciągała po 8-9 wagonów zawsze.
chester2020-03-22 18:54:21 |
Jak byłem na wizji lokalnej bocznicy EC Zabrze kilka lat temu, był tam również przedstawiciel zarządcy tej infrastruktury (KP Kotlarnia LK). Mówił, że to wybitnie nieopłacalny odcinek, praktycznie w stanie śmierci technicznej, problemem był tam jeden obiekt inżynieryjny (wiadukt?), który miał być zamknięty przez nadzór budowlany. Zresztą wykorzystanie tego było takie sobie dla EC Zabrze, bo wygodniej było z PLK Zabrze Biskupice. A propos, druga lokomotywa do skrócenia czasu zmiany czoła na Biskupicach, nie?
Czapajew2020-03-22 15:26:05 |
Te krzyże św. Andrzeja jeszcze chyba się zachowały po tym wszystkim.

Zaloguj się lub zarejestruj, aby móc dodawać komentarze


IPT v 1.4 - Copyright by ForumKolejowe.pl - 2011-2020 - Created by przem710
Czas wygenerowania strony: 0.04106 sekundy, zapytań SQL: 10